Kontakt os

Brug formularen til højre til at sende os en besked. Du kan fx henvende dig om bestilling af udgivelser, abonnement, forsendelse – eller hvis du ønsker at skrive for Passepartout.

Langelandsgade 139
DK-8000 Aarhus C
Danmark

8716 2794

Passepartout er et kunsthistorisk tidsskrift ved Aarhus Universitet, som udgives to gange årligt. Hver udgivelse er en antologi af artikler, der belyser et tema fra forskellige vinkler.

pp-36.jpg

Kvinder i kunsten

 

Passepartout 36

19. årgang · 2015 · 208 sider

Passepartout. Skrifter for Kunsthistories nummer 36 retter under titlen Kvinder i Kunsten et historisk og museologisk blik på kvindelige kunstneres position på den danske og nordiske kunstscene. Anledningen er 100 års jubilæet for danske kvinders stemmeret i år 2015. Ideen til nummeret opstod efter en opringning fra Teresa Nielsen, leder af Vejen Kunstmuseum, i sommeren 2013. Teresa Nielsen havde netop påbegyndt et stort projekt på de jyske kunstmuseer, der realiseres i år, og som i forbindelse med jubilæet skulle sætte spot på kvindelige kunstnere i danske museumssamlinger. Forespørgslen lød, om Passepartout ønskede at bidrage med et akademisk indspark til debatten, som syntes at have slumret på dansk grund i en årrække. Debatten blev for alvor taget op for mere end 10 år siden med konferencen Før usynligheden – Om ligestilling i kunstverdenen i 2003 og Kulturarvsstyrelsens Redegørelse for indkøbspolitikken 1983-2003 på syv danske kunstmuseer i 2005. Dog viser det sig, at overvægten af danske kunstmuseers indkøb af værker skabt af mænd ikke har ændret sig væsentligt siden disse initiativer, hvilket professor fra Københavns Universitet Hans Dam Christensen dokumenterer i sin nylige artikel »Med kønnet på museum« fra 2014, der blev publiceret i 100 års øjeblikke – Kvindelige Kunstneres Samfund, redigeret af Charlotte Glahn og Nina Marie Poulsen.

Feminisme har en markant plads i både norsk, svensk og finsk forskning, hvorfor det geografiske span for nummeret er udvidet til at omfatte de nordiske lande. I dansk sammenhæng er der ikke i samme grad tradition for feminismeforskning som i de øvrige nordiske lande, og den umiddelbare reaktion blandt danske forskere på Passepartout nummer 36 var, at kvinder i kunsten er et færdigdebatteret og uaktuelt emne. Det viste sig dog, at interessen var større end forventet, da forslagene til artikler var flere, end tidsskriftet kunne rumme. 

Med Kvinder i Kunsten istemmer Passepartout fejringen af jubilæumsåret og kaster lys over stadig uafklarede spørgsmål i den nordiske kunsthistorie. Ni nyforfattede artikler og et interview undersøger forholdene i dansk og nordisk kunst fra slutningen af 1800-tallet til i dag. Som supplement til artiklerne indeholder nummerets Interzone seks kortere bidrag fra kunstnere og personer fra den danske kunst- og kulturscene. Redaktionen ønsker at give et indblik i, hvordan kvindelige kunstnere selv oplever at være kvinde i den danske kunstverden. Det er mundet ud i tre vidt forskellige visuelle og tekstlige bidrag fra billedkunstnerne Kirsten Justesen, Gudrun Hasle og Johanne Lykke Poulsen. De tre kunstnere er valgt, da de repræsenterer hver sin generation af kunstnere: en af dansk kunsts grand old ladies, som fik sit gennembrud i 1970’erne, en ung etableret samtidskunstner og en akademistuderende, der er på vej ind på scenen. Da vi i redaktionen undrede os over, at ingen mænd havde budt ind på nummerets open call, valgte vi at invitere tre mænd til at reflektere over temaet og titlen Kvinder i Kunsten. Bidrag af ph.d.-stipendiat Rasmus Kjærboe, billedkunstner Kristian von Hornsleth og museumsdirektør Erlend Høyersten er derfor at finde i anden halvdel af nummerets Interzone.


 
 

INDHOLD

Forord
Redaktionen

De unge vilde (mænd)
Kamma Overgaard Hansen

Rita Kernn-Larsen: Surrealistisk selvportræt 
Ulla Angkjær Jørgensen

Se min kropsholder
Lone Koefoed Hansen og Sara Staunsager

En profession för nationens väl
Mia Åkerfelt

Det blev der skrevet i 1891
Marie Laulund

Fra kvinneutstilling til problematisering av kjønn – og tilbake igjen?
Sigrun Åsebø

POWERKVINDER! Når kunst flytter grænser
Nina Damsgaard og Tina Grøne

A Radical Academy of Fine Art?
Marta Edling

I forhandling med arkivet
Sofie Olesdatter Bastiansen

"Det handler om, hvordan man forestiller sig, at virkeligheden er"
Interview med Rose Eken ved Lone Koefoed Hansen

+ Interzone 7:
Kvinder i kunsten fra et mandligt perspektiv
Erlend Høyersten
Rasmus Kjærbye
Kristian von Hornsleth

Kvinder i kunsten fra kunstnernes perspektiv
Kirsten Justesen
Gudrun Hasle
Johanne Lykke

 

Temaredaktion

Ane Hejlskov Jacobsen
Ulla Angkjær Jørgensen
Camilla Klitgaard Laursen
Ane Kirstine Preisler Nørgaard
Caroline Nymark Zachariassen

Pris og bestilling

DKK 120,–

2 stk. DKK 200,-*

*Denne pris gælder for #34 - #38 og Visuelle Tilgange